____________MAST MASTER SYSTEM___________
Ett underhållsfritt system för enkel och säker uppläggning av masten, gamla träbockars tid är förbi. MAST MASTER är vad du behöver för att på bästa sätt kunna arbeta med, transportera och förvara din mast. För att MAST MASTER skall fungera till så många master, och skiftande behov som möjligt, består systemet av ett flertal delar som kan kombineras så det på bästa sätt passar just ditt behov. MastMaster levereras omonterat.
Basplatta
Basplattan är tillverkad i 3 mm aluminium med gummiklädd ovansida, och levereras med 2 standard mastbultar, och 2 sidostöd. Med hjälp av ett par plankor kan man själv bygga en benställning till basplattan om det är till en lättare mast (25-30 kg). Men vi rekommenderar att använda vår bensatts även för dessa master eftersom det blir en mycket elegantare och lättare konstruktion, dessutom passar då alla tillbehören.
Mastbult
Standard mastbulten är helt i rostfritt stål. Hållplattan har måtten 50x20x3 mm, och bulten är M6x30. Storleken på hållplattan kan lätt justeras, med tex en vinkelslip, för att passa i travarspåret. Vi kan också specialtillverka mastbultar efter kundens önskemål. Skicka in en ritning, eller åtminstone en skiss med utsatta mått, så tillverkar vi i rostfritt, det antal mastbultar som ni behöver. Leverans tid 1-2 veckor. För pris, se prisliststan.
Sidostöd
2 ställbara sidostöd som monteras på basplattans sidor för att stötta och fixera masten. 2 sidostöd följer med basplattan, men för master över 100 kg bör 4 sidostöd användas på varje basplatta.
Bensats
Bensatsen består av 2 fyrkantrör, 1 U-formad tvärslå och 2 benförlängare av runda rör, ställbara i decimeterintervall, med ledade gummiklädda fötter. Allt i aluminium. Levereras med bultsats i rostfritt för montage av basplatta. Varje bensats får belastas med max 60 kg, två kan därför bära en mast på 120 kg. Men när mastens vikt närmar sig 100 kg så mår den bättre av att ha tre stödpunkter, därför rekommenderar vi att använda tre stöttor för så tunga master. I standardutförande är höjden ställbar mellan 80 - 130 cm. Det går att få längre benförlängare, och då blir den ställbar mellan 130 - 180 cm. Se prislistan.
Wirekrok
Av 2 mm rostfrittstål, monteras på basplattan med hjälp av benbultarna. Avsedd att hänga upprullad stagwire och fall på. På varje basplatta kan 2 wirekrokar monteras. Kan även monteras under basplattan, invändigt på ett av benen, där den sitter bättre skyddad mot att man hakar fast i den.
Profilhållare
Textilband med ögla i ena änden och en krok avsed att haka i travarspåret i den andra. Används till att fixera förstagsprofilen med. Lägg bandet som en snara om förstagsprofilen, dra det sen upp över masten, ner på andra sidan, och haka kroken i travarspåret. Även lämpligt till wirestagen eller spirbomen om man vill ha dem liggande parallellt med masten. Ställbar längd, max 400 mm.
Snedsträva
Monteras mellan tvärslån och masten för ökad stabilitet. Bör monteras i samband med att hjulsats skall användas, och rekommenderas absolut vid all transport med masten på däck, såväl på land som till sjöss. Tillverkad i aluminium, och levereras med standard mastbult och rostfri bult för infästning till tvärslån. Till hjulsats 250 bör 2 snedsträvor användas.
Hjulsats 100
Hjulsatsen monteras direkt på bensatsens fyrkantrör efter det benförlängarna avlägsnats. Hjulen är av massivt gummi med plastnav. Mellan hjulen är den galvaniserade axeln klädd med ett aluminiumrör, medan ändstyckena som utgör lagerytor för hjulen består av rostfria rör. Denna hjulsats är avsedd för korta förflyttningar på ett jämt underlag. Max belastning är ca 50 kg. Master på upp till 100 kg kan förflyttas om hjulen sitter i mastens ena ände, och man bär i den andra. För säkerhets skull bör en snedsträva vara monterad när hjulsatsen används.
Hjulsats 250
Liknande ovanstående, men med luftfyllda däck som kan bära 250 kg. Dessa hjul klarar att rulla på ojämnt underlag och långa förflyttningar. Vid tunga master skall minst en, och helst två snedsträvor användas. Placera hjulen nära mastens tyngdpunkt, så som bilden visar, men inte närmre än att det fortfarande är en tydlig övervikt i den änden som den andra stöttan sitter i.